Bamba

Köpvillkor

Uppdaterad

Köpvillkor

Allmänt

Bamba säljer varor med leverans inom Sverige. 

Beställningar tas enbart emot via bamba.se För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor om din beställning.

Efter att ha beställt från bamba.se förbinder du dig att bevaka din e-mailadress då all kommunikation rörande din beställning sker via e-mail.

Bamba reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och felaktig artikelinformation. Bamba förbehåller sig rätten till prisändringar utan föregående avisering. Därtill förbehåller vi oss rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger.

Priser och betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att beställningen skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Fakturor till företag skickas per post till angiven fakturaadress och har 30 dagars förfallotid. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se

Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering.

Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad. I kassan hittar du också fullständiga frakt- och betalningsvillkor.

Fraktsätt

Hos Bamba kan du som privatperson välja mellan följande fraktsätt.

Standardfrakt 49 kr
Standardfrakt är vårt leveranssätt som kostar 49 kr, fri frakt vid köp för mer än 1000 kr. Tar vanligtvis två till fyra vardagar på sig att nå dig sedan beställningen skickats.* Mindre försändelser skickas med PostNord eller Premo till din dörr eller brevlåda. Större försändelser som paket till ditt närmaste Schenkerombud.

Snabbfrakt 59 kr
Beställningen når dig vanligtvis vardagen efter det att den skickats från oss.* Hur beställningen levereras beror på dess storlek och vikt. Mindre försändelser skickas som varubrev, eller med Premo antingen till din dörr eller brevlåda. Större skickas som paket till ditt närmaste Postombud eller valfritt Schenkerombud.

* Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar PostNord och DB Schenker med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 62, samt 89-98.

Försening

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Drabbas vi av förseningar brukar det inte röra sig om många dagar. 

Avbokning

Varan som finns att beställa är varor som finns i lager. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos oss avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning skickas den informationen till dig via e-mail. 

Ångerrätt och retur

Om du vill ta bort en vara eller hela din beställning är du välkommen att kontakta kundservice, du når oss här

Som kund har du alltid 365 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit varan) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Det är ingen returrätt på kroppsnära varor som tex dinapp, amningsvårtskydd. Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 365 dagar återbetalas hela beloppet. Om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Återanvänd kartongen som varan kom i för returen och lägg den i dess originalförpackning (om den hade någon). Det är viktigt att du förpackar varan med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad. Klistra aldrig returetiketten direkt på originalförpackningen.

Kostnaden för returen är 59 kronor och den summan kvarstår på din betalning eller faktura efter mottagen retur. I de fall du betalt för frakten från Bamba så kvarstår denna när du nyttjar din ångerrätt. Du kan även skicka tillbaka paketet enligt gällande portotabell.

Returadress Bamba:
Bamba Returer
Godsmottagning A
Adlibrisvägen 1
744 51 Morgongåva

För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Om du som kund vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 365 dagar från det att du mottagit varan. Kontakta oss genom att klicka här alternativt använd Konsumentverkets standarsformulär för ångerrätt. Efter att du utövat din ångerrätt ska du utan dröjsmål och senast inom 365 dagar skicka tillbaka varan till oss. Återanvänd gärna kartongen som varan kom i för att returnera. Har du inte kvar kartongen går det givetvis bra att skicka den i något annat emballage. Viktigast är att du paketerar returen väl och bifogar en kopia på orderbekräftelsen eller annan information där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen kan vi inte se att returen kommer från dig.

Har du valt att betala med faktura är det viktigt att du flyttar fram fakturans förfallodatum. Det gör du enkelt på klarna.se.
När vi har mottagit returen krediteras beloppet för den/de varor du har returnerat och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via E-post.

Är beställning betald kontaktar Klarna dig för återbetalning. Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Bamba erhållit varan i retur.

Handlar du som företag och har skickat en retur ska du betala in din faktura som vanligt. När vi har mottagit returen kommer Klarna att skicka en kreditfaktura. Kreditfakturan kan du använda antingen via betalfil eller meddela Klarna vilken faktura du vill avräkna summan mot.

På Bamba administrerar vi inga byten men du har full returrätt i 365 dagar. För att byta ut din vara mot en annan returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.

 Ångerrätten gäller inte defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Bamba eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Bamba har givit, kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Bamba ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år. Bamba förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, kontakta oss här.

Personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter

Adlibrisgruppen

Bamba är en del av Adlibrisgruppen där även e-handelssajterna Adlibris, Adlibris Go,  Bondeco, Discshop,Kökets favoriter, Odla, Roliga Prylar, Type & Tell, Yayday och Wonderwall ingår.

Guide taggad med: Köpvillkor